Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

5 alapanyag a sok SÓ HELYETT, amivel fokozhatod az ízeket

Ha figyelsz az egészségedre, és nem akarsz túl sok sót enni, fokozd másképp az ízeket! Van pár trükk, figyelj...

„Úgy szeretlek, édesapám, mint a sót” – mondta a királylány édesapjának, aki haragra gerjedt, de a mese végére belátta, hogy só nélkül bizony teljesen íztelen-értelmetlen lenne az élet. És gondolj bele, mi az, amibe NEM raksz sót? Még a sütikbe is kell egy csipet. 

De mivel nem feltétlen egészséges, ezért most mutatunk 5 trükköt, mit használhatsz a só mellett ízfokozáshoz – ha már teljesen kiváltani úgysem nagyon tudod:

Ezért nem jó a sok só:

A felnőttek étrendje napi 5-6 g, a gyermekeké pedig napi 3 g sót tartalmazhat, de ezt szinte mindenki túllépi. A túlzott nátriumbevitel magas vérnyomás kialakulásához vezet, amely szívrohamot vagy stroke-ot okozhat. Közvetett módon a gyomorrák, a cukorbetegség vagy az elhízás kialakulásához is hozzájárulhat, gyorsítja a csontritkulás folyamatát, továbbá növeli a vesekő és a vesebetegségek veszélyét.

1. FŰSZEREZZ DÖGIVEL

Nem nagy kunszt – a nyers húst vagy zöldséget ne sózd meg annyira, inkább zöldfűszerrel őrjítsd! A friss kakukkfű, bazsalikom, oregáno, rozmaring, kapor, majoranna, menta ízével nem sok minden vetekszik, de jöhetnek az indiai, ázsiai, egyéb megoldások is. Ánizs, mustár, currykeverék, római kömény, thai bazsalikom, szegfűbors, fahéj, kurkuma, gyömbér, citromfű, borsfélék stb. Figyelj rá, hogy ha keveréket veszel, ne legyen benne hozzáadott só.

Egyél sok zöldfűszert:

2. ECET

Az íztelen, semmilyen ételeket egy icipici löttyintésnyi fanyar, savanykás, savas ecet feldobja – ráadásul ma már csomó féle közül választhatsz, hanyagold a sima háztartásit, mert túl intenzív, van már helyette vörös- és fehérborecet, balzsamecet, rizsecet, almaecet és sokféle gyümölcsecet is (áfonya, szeder, málna, stb.) Szuper lesz pár csepp a serpenyőben sült csirkeszelethez, a mártásodhoz, vagy a roston/tepsiben sült zöldségekhez is.

3. CITROM, LIME, NARANCS

Az ecet kis (nagy)testvérei: savanykásan fanyar ízt adnak, feldobják ételed, nem csak a húsokat, ráadásul jóval lágyabbak, mint az ecetek. Adhatsz gerezdeket vagy csak pár cseppet az ételhez, mehet a szószba, lencsefőzelékbe, míg forralod, locsolhatod a már kész húsra is, azt pedig ugye tudjuk, hogy a halakhoz szinte kötelező!

Citrusos ötletek:

4. SAJT

A sajtok általában bőven elég intenzívek (és sósak) ahhoz, hogy ízesíthess is velük, és kevesebb sót használj – a jó öreg és méltán világhírű parmezán és a pecorino a jóval sósabb fajták közé tartoznak, de sok egyéb kemény, érett sajt is létezik. Válassz kedvedre, kérd az árus segítségét!

5. A HAGYMÁT IS HAGYMÁVAL

A fűszerekhez hasonlóan a fok-, metélő-, új-, póré-, medve-, fehér-, vörös-, lila- és salottahagyma igazán dögössé-ízessé teszi ételedet. Ha ezekből többet használsz, mint amit a recept ír, spórolhatsz a sóval! Kezdd azzal, hogy üvegesre pirítod a legelején, aztán mehet bele minden – de akár frissen is szórhatod egy egytálétel, tészta, húsféle tetejére!

Hagymás finomságok:

EZEKET LÁTTAD?


via kitchn

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!