Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

5 étel, ami segít a szájhigiénia megőrzésében, és 5, amit érdemes kerülni

A szánk az egyik legfontosabb testrészünk az evés szempontjából, de milyen hatással vannak rá az elfogyasztott ételek? Utánajártunk!

Az elfogyasztott ételek alapvetően meghatározzák az emberi szervezet működését, és ez alól a száj sem kivétel. A különböző ételek eltérő hatással vannak rá, van amelyik jót tesz neki, van amelyik épp ellenkezőleg, rontják a szájhigiéniát. Épp ezért ha szeretnéd megőrizni a szád, fogaid és ínyed egészségét hosszú ideig, hoztunk öt ételt, amit fogyassz előszeretettel, és ötöt, amit kerülj a mindennapok során.


Először vegyük sorra azokat az ételeket, amelyek kimondottan JÓT tesznek a szádnak!

1. Kakaóbab

A bolti csokoládét ritkán látni az egészséges ételek listáján, és hányszor rémisztgetik a szülők a gyerekeiket a lyukas fogakkal a túl sok csokievés miatt? Azonban a hozzáadott cukor – és egyéb anyagok – nélkül a kakaóbab önmagában rengeteg jótékony hatással rendelkezik.  Segít például megelőzni a szuvasodást, ugyanis kordában tartja a szájban található baktériumokat, és meggátolja a plakkok kialakulását. Egy 2009-es tanulmány arra jutott, hogy a kakaóban lévő polifenolok – ami megtalálható a teában és kávéban – hatékonyan elpusztítják a szuvasodásért felelős baktériumokat, és határt képeznek a plakkok és a fogak között.

2. Tejtermékek

A legelőn nevelt, füvet majszoló szarvasmarha tejéből készült termékeket is iktasd be a táplálkozásodba, mivel magas a K2 vitamin tartalmuk, ami szükséges a fogak egészségéért. Fontos, hogy legelőn tartott marhákról van szó, mivel a lelegelt fűben lévő klorofil aktiválja azt az enzimet, ami a K1-vitamint K2-vé alakítja. Az embereknél ez az enzim teljesen hiányzik, ezért nem tudja a szervezetünk előállítani ezt a vitamint. A takarmányon nevelkedett állatok esetében éppen ezért a K2 szintje sokkal alacsonyabb. Más ételek, amelyeknek magas a K2 tartalma: marhahús, libamájpástétom, tojás és csirkemáj. Ezeknek egyúttal a foszfortartalma is magas, ami szintén elengedhetetlen az egészséges fogsorhoz.


3. Olajos halak

A hal egészséges ételként van számon tartva, ennek egyik oka pedig a magas D-vitamin mennyisége. Kevésbé közismert, de a D-vitamin az A- és K2-vitaminokkal együtt kalciumot szállít a fogakhoz, ezzel megerősítve a zománcot. Az olajos halakban emellett sok Omega-3 van, ami az íny egészségét segíti elő, továbbá megelőzi és csökkenti a perionditis-t (foggyökérhártya-gyulladás). Ha gyakran vérzik a fogad fogmosás közben, érdemes lenne egy kicsit több halat fogyasztani.

4. Zöld levelű saláták

A zöld levelű saláták segítenek a hasznos baktériumok szaporodásában, egész pontosan abban, hogy a száj több nitrit-csökkentő baktériumot termeljen. Minél sötétebb az a zöld, annál jobb, mivel ezekben – például spenót, fodros kel, rukkola – rengeteg olyan ásványi anyagok találhatóak, amelyek javítják a fogak állapotát.

5. Grépfrút és narancs


Alapvetően a savas ételek károsíthatják a fogakat, a grépfrút, narancs és más citrusfélék azonban épp ellenkező hatással vannak rájuk. Mindkét gyümölcsben sok a C-vitamin, ami erősíti az ereket és a szájban lévő kötőszöveteket, emellett lassítja a hosszú távon ínybetegséghez vezethető ínygyulladást. Egy 2005-ös tanulmányban napi grépfrútfogyasztás mellett a résztvevőknek már két hét után megemelkedett a C-vitamin-szintje, és csökkent az ínyvérzésük.

Ezek után nézzük, hogy mely ételeket érdemes KERÜLNÖD:

1. Krékerek

Meglepő lehet, de bizony a cukorkák mellett a sós rágcsálnivalók a legrosszabbak a fogak szempontjából. Miért? Mert a bennük található szénhidrát másodpercek alatt lebomlik a szájban, amin aztán a baktériumok vidáman szaporodhatnak.

2. Szárított gyümölcsök

Abból, hogy szerepel a nevükben a gyümölcs szó, még nem következik egyenesen, hogy egészséges harapnivalókról lenne szó. A szárítás során minden víz kimegy a gyümölcsökből, így lényegében csak a cukor marad, ez pedig tökéletes terep a rossz baktériumok. Add ehhez hozzá, hogy sok gyümölcsnek alacsony a pH-ja, és kész is a tökéletes recept a fogszuvasodáshoz.


3. Szénsavas üdítők, igen, a cukormentesek is

A szénsavas üdítők a cukortartalmuk mellett – tehát a zéró kalóriás és egyéb változatok – nagyon sok savat tartalmaznak. Az átlagos üdítők pH-ja 2-3 körül mozog, ez pedig a szájban fogszuvasodáshoz, ínygyulladáshoz és az orális mikrobiom felborulásához vezet.

Ha nem tudsz lemondani a szénsavas italokról, akkor figyelj arra, hogy gyorsan megidd őket, és ne szürcsölgesd órákon át, majd azonnal öblítsd át a szád egy kis vízzel, 45 perc elteltével pedig moss fogat.

4. Kombucha

Bár egészséges italnak tartják a kombuchát, mivel jó baktériumokat és számos antioxidánst tartalmaz, azonban nem minden üveg tartalma egyforma. Egyes márkák cukrot adnak az italhoz, és valójában nem tartalmaznak aktív baktériumokat. Ha kombuchára vágysz, és szeretnéd, ha az emésztőrendszerednek és a szádnak is jót tenne, akkor olyat keress, amiben láthatóan kis darabkák úszkálnak – ezek a baktériumok lényegében -, és nem tartalmaz hozzáadott cukrot. Érdemes az ital elfogyasztása után azért vízzel kiöblíteni a szádat, majd 45 perc elteltével ne felejts el fogat mosni.

5. Bab- és lencsefélék

Újabb meglepő szereplő a listán, de amellett, hogy a bab- és lencsefélék nagyon egészségesek, a fogaknak nem tesznek épp a legjobbat. Ezekben az ételekben ugyanis fitinsav van, ami hozzákapcsolódik olyan ásványi anyagokhoz, mint a kalcium, foszfor, D-vitamin, illetve magnézium, és megnehezíti, hogy a fogak megkössék ezeket, ennek pedig fogszuvasodás lehet a következménye. A jó hír viszont, hogy egy egyszerű trükkel megszabadulhatsz a fitinsavtól. Mindössze annyit kell tenned, hogy főzés előtt egy éjszakára beáztatod a babot és lencsét, így a vízzel együtt a lefolyóba öntöd a fitinsavat.


 

Ezeket olvastad már?


Címlapkép: Getty Images

Via

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!