Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

5 tipp a dietetikustól, ha túletted magad karácsonykor

Karácsony első két napján még bírjuk a tempót, de harmadnapra gyakran elfogy az étvágy. Persze az asztal ekkor sem maradhat üresen! Dietetikusunk tippjei a túlélésre.

Lassan gondolom már mindenkinél összeáll a karácsonyi menü, és ha ügyesek és szerencsések vagyunk, akkor már a bevásárlólista is majdnem teljes. Kész a vendégjáró program is: mikor kihez megyünk és mikor ki jön hozzánk.

Személyes tapasztalatom, hogy Szenteste és karácsony első napja után már jelentősen csökken a lendület, 26-27-én már általában senki nem kíván semmit enni. Persze a semminél azért több kerül az asztalra ezeken a napokon is, azért nem egy böjti időszakra kell gondolni, ilyenkor általában egyszerűbb, könnyebb ételeket tervezünk a dínomdánomokat követő napokra. Most összeszedtem néhány ötletet, hogy miben érdemes gondolkodni.

1. Könnyű, de gazdag levesek

Egy kellemes meleg, laktató hagyományos leves vagy zöldségkrémleves ilyenkor tuti befutó. A laktató leves alatt ezúttal persze ne a füstölt oldalassal dúsított káposztás bablevest értsük, hanem a „könnyű, de laktató” kategóriába eső krém-, ragu- vagy becsinált leveseket – sok-sok zöldséggel, zsírszegény húsrészekkel, vagy akár hús nélkül is.


2. Sültek sovány húsokból

Az ünnepi menübe tökéletesen beleillenek az energiaszegényen elkészíthető sült húsok. Ezekhez válasszunk sovány húsrészeket (pl. csirkehús, pulyka-, sertésszűz, -karaj), az ételek közül pedig válasszuk azokat, amelyek elkészítése kevés zsiradék felhasználását igényli, és persze a legjobb, ha kevés előkészítési idő után „magától elkészül” a sütőben. Húsok helyett természetesen választhatunk halat is, de ne bundázzuk-rántsuk, hanem grillezzük, süssük a halakat intenzív fűszerezéssel és természetesen változatos zöldségekkel. A kész sülteket pedig a hagyományos köretek helyett kínáljuk friss salátákkal vagy párolt, sült zöldségekkel.

3. Sok-sok zöldség

Persze nem a rántott gombára gondolok most, hanem majonézmentes salátákra, kevés olívaolajjal körbeforgatott sült vagy pirított zöldségekre. Van, hogy ebben az időszakban egy-egy zöldséges étel önmagában, hús vagy hal nélkül is bőven megállja a helyét, hiszen a kalóriahiánytól nem kell tartanunk. Ne felejtsük el a bevásárlólista összeállításakor a változatos zöldségeket, hiszen hiába van tél, bőven van miből választanunk a friss és a fagyasztott zöldségkínálatból is.


4. Tarts szünetet!

Bár fentebb azt írtam, hogy azért ez nem egy böjti időszak, de ha úgy adódik, és épp nem vendégjárás közepén vagyunk, akkor bátran hagyjunk ki 1-2 étkezést, ha nem vagyunk éhesek. Félreértés ne essék, ez nem azt jelenti, hogy éhezzünk, vagy hogy étkezések helyett egész nap csipegessünk, hanem azt, hogy semmi baj nem történik, ha ebben az időszakban egy-egy tízórait, uzsonnát kihagyunk, vagy vacsorára feleannyit eszünk, mint szoktunk.

5. Úszd meg ezt az egészet!

Az is kitűnő megoldás persze, ha már eleve könnyebb menüt tervezünk karácsony napjaira. Ha az ünnepi menüre is jellemző volt, hogy zsírszegény sültek, és könnyű, sokzöldséges ételek voltak a főszereplők, akkor lehet, hogy különösebb, emésztést segítő gyógyszerek nélkül is sikeresen átvészeltük ezt a pár napot. Ha így van, akkor dicsérjük meg magunkat, és maradjunk is ezen az úton!

Ezeket olvastad már?

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!