Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

D-vitamin és a napozás

A D-vitamin jelentőségéről egyre többet hallunk, és azt is tudjuk, hogy a termelődéséhez napfény kell. Viszont napozni nem ajánlott manapság. Hogyan oldjuk fel ezt a dilemmát?

A D-vitaminról legtöbbünknek a csontok jutnak eszébe, esetleg az angolok meg a füst. Mégpedig azért, mert az úgynevezett angolkór éppen az angliai iparvárosokban ütötte fel a fejét, ahol a gyerekek sötét sikátorokban nőttek fel, és a napsütés alig tudott átjönni a füstön. Ezek a csecsemők és gyermekek súlyos csontdeformitásokat szenvedtek, mert a bőrükben nem tudott D-vitamin képződni, a pótlás meg még szóba sem jött akkoriban. (Bár a skandináv országokban és a brit partvidéken rájöttek, hogy a tőkehalmájból kivont csukamájolajjal a betegség megelőzhető, ez a megoldás nem vált elterjedtté.)

Az viszont egészen különös, hogy ma is van angolkór! Mégpedig akkor fordul elő, ha a gyereket minden pillanatban naptejjel kenik a túlzott óvatosság miatt, vagy olyan iparvárosokban, ahol a hétvégi program a légszennyezettség függvényében alakul, azaz ha túl nagy, akkor a családok bent maradnak a szűrt levegőjű lakásban.

D-vitamint kétféleképpen „szerezhetünk”: egyrészt napozás során termelődik a bőrünkben, másrészt szájon át történő bevitellel.

A bőrgyógyászok óva intenek minket az UV-B sugárzástól, mert féltenek a melanómától. Mások viszont váltig állítják, hogy a D-vitamin nemcsak a csontok egészségében tölt be fontos szerepet, hanem a daganatok elleni védelemben, az immunrendszer működésében, a kettes típusú cukorbetegség megelőzésében és sok minden másban.

Hogyan oldjuk meg tehát a problémát, ha sem bőrrákot, sem másmilyen rákot, sem combnyaktörést nem szeretnénk kapni?

A megoldás – az ésszerű napozás!

Hogy mennyit napozhatunk leégés nélkül, azt a bőrszínünk határozza meg:
1. típus: nagyon világos bőr, mindig leég (2-5 perc)
2. típus: világos bőr, ritkán barnul le, könnyen leég (5-10perc)
3. típus: világos bőr, ritkán ég le, nagyon lassan barnul (10-20perc)
4. típus: enyhén barna bőr, minimálisan ég le, könnyen barnul (20-40 perc)
5. típus: barna bőr, könnyen barnul, ritkán ég le (40-60 perc)
6. típus: sötétbarna, fekete bőr, nagyon pigmentált és könnyen barnul (nem ég le)

A fentiek alapján a bőrtípusunknak megfelelő ideig bátran tartózkodjunk a napon tavasztól őszig, hogy bőrünk minél több D-vitamint tudjon termelni. Ha várhatóan a saját „leégési időnkön” túl leszünk a napon, használjunk napvédő krémet. A faktorszám azt mutatja meg, hogy a „saját időnk” hányszorosát tudjuk leégés nélkül a napon tölteni. Vagyis hármas típusú bőrrel megáldott személy 20-as faktorszámú krémmel bekenve a faktorszám alapján elméletileg 6,5 órát tartózkodhatna a napon, de mindig vegyük figyelembe a gyártó utasításait.

Szólj hozzá!

Hozzászólások (3)

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

torpi
torpi Thu, 2014-07-10 07:10

Nagyon szepen koszonom ! Tovabbi jo munkat kivanok.Valeria

torpi
torpi Wed, 2014-07-09 00:38

Kedves doktorno! En napallergias vagyok, ha napon tartozkodok tele leszek kiutesekkel, igy marad a D vitamin.Kar, hogy errol nem tetszett irni, hiszen sokan vagyunk igy. Felnott embernek teljesen mas egysegnyi D vitamin kell, egyszer errol is lehetne beszelni. Tisztelettel Valeria