Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Edd azt, amit csak kívánsz? – Az INTUITÍV ÉTKEZÉS tíz alapszabálya

Sokan félreértik, hogy mit is jelent valójában az intuitív étkezés, pedig a valós alapelvekkel tényleg érdemes azonosulni.

Gyakran hallom, hogy „együk, azt, amit megkívánunk, mert a szervezetünk így jelzi, hogy mire van szüksége”. Nyilván lehet(ne) ebben valami igazság, ha nem a fogyasztói társadalom mindent beborító kínálatában élnénk, hanem még képesek lennénk figyelni, és hallgatni az ösztöneinkre, belső jelzéseinkre. De amíg már kisgyerekkorunkban képesek vagyunk – a túlkínálat, tukmálás, jutalmazás hatására – érzéketlenné válni testünk jóllakottság-jelzéseire, addig én fenntartásokkal kezelném azt az elvet, hogy „együnk, amit megkívánunk.” 

(Én pl. ha hallgatnék erre az üzenetre, akkor elég gyakran ennék csokoládét.)

Pár éve került be a köztudatba az intuitív étkezés fogalma. Sokan fel is lelkesültek az új trend iránt, gondolván, hogy a fent kifejtetteket jelenti, azaz hogy innentől kezdve azt ehetünk, amit csak megkívánunk. Mondanom sem kell, hogy messze nem erről szól ez az étrend.

Az intuitív étkezés koncepcióját két amerikai dietetikus: Evelyn Tribole és Elíse Resch dolgozta ki több mint húsz évvel ezelőtt. Sokak elképzelésével ellentétben ez nem egy újabb divatdiéta volt már akkor sem, és most sem az, amikor reneszánszát éli. Az intuitív étkezés valami más, ennél sokkal több. Ismerd meg az alapelveit!

1. Felejtsd el a diétázást

Dobj ki minden divatdiétakönyvet, és a gyors, könnyű fogyás ígérő női magazint, újságcikket! Vedd észre, hogy a fogyókúraipar marketingje miatt érzed rosszul magad, ha elbuksz egy újabb trendi diétát.

2. Nem baj, ha éhes vagy

Szeresd a tested, értsd meg, hogy fontos a tested egészséges táplálása. A gyorskaják, a különleges (nem valós) tulajdonsággal felruházott „szuperkaják” helyett biztosítsd a testednek a működéséhez szükséges energiát a megfelelő mennyiségben, és minőségben. Figyeld magad, tanuld meg újra felismerni az igazi éhségérzetet, és a jóllakottságérzetet. Ne éheztesd magad, kerüld el a farkaséhséget!

3. Békélj meg az étkezéssel és az ételekkel

Egyik legalapvetőbb szükségletünk az étkezés, nem szabad bűntudatot éreznünk, ha éhesek vagyunk vagy, ha eszünk. Ne mérlegeljük állandóan, hogy mit szabad és mit nem, hogy mi a szuperjó étel, és mi az, ami tilos, hogy ehetünk-e vagy nem. Ha mindig ezen kattogunk, teljesen torz hozzáállásunk lesz ehhez a legelemibb szükséglethez. Így bekerülünk egy spirálba, állandó bűntudatunk lesz, és jutalommá válik az étkezés vagy egy-egy élelmiszer, rosszabb esetben akár étkezési zavarok is kialakulhatnak.

4. Kapcsold át az agyad

A „rossz” és a „jó” ételek kategóriáját a fogyókúraipar találta ki. Ezek állandóan változnak, egyszer erre az élelmiszerre jár rá a rúd, máskor egy másikra. Ha elég idős vagy, akkor biztos, hogy a te életed során is akadt már olyan, hogy egy élelmiszer a mennybe ment, majd a pokolba zuhant. Felejtsd el ezeket a kreált kategóriákat!

 

5. Találj örömöt az étkezésben

Ez persze nem azt jelenti, hogy egyél meg napi egy tábla csokit, mert neked az okoz örömöt. Hanem azt, hogy nem kell lemondani a kedvenc ételeidről örök életedre, legyenek azok bármilyen „egészségtelenek” is. Ha nem találsz örömet abban, amit eszel, nem leszel jóllakott, elégedett sem, és folyamatos hiányérzettel élsz majd, aminek aztán előbb-utóbb, akár túlzóan is, de beadod a derekad. Emellett legyél nyitott! Próbálj ki új alapanyagokat, ételeket, fűszereket – meg fogsz lepődni, mennyi „egészséges”, valóban istenien finom étel létezik a világon.

6. Vedd észre, ha jóllaktál

Ha megfigyeltél már kisgyereket, fantasztikus, hogy milyen pontosan tudják, mikor laktak jól. Ha úgy jön ki a lépés, egy falat kenyeret is simán otthagynak a tányéron. Felnőttként ezt hajlamosak vagyunk negatívumként értékelni, és vagy rátukmáljuk a gyerekre az ételt („azt a falatot már ne hagyd ott”), vagy ráerőszakoljuk („addig az asztaltól nem állsz fel, amíg...”). Sajnos a szülői, nagyszülői, pedagógusi nyomásra ezt a képességét a gyerekek többsége „legyőzi” – és ezzel a lendülettel el is engedi a jóllakottságának kontrollját. A jó hír, hogy odafigyeléssel ez a képesség újratanulható, de ehhez le kell lassulnunk, és oda kell magunkra figyelnünk.

7. Gyere le az érzelmi étkezésről

Ne az étkezés, egyes élelmiszerek legyenek a jutalom valamiért, ne ezekhez fordulj, ha valami nem jött össze, ha valaki megbántott, vagy felhúztak a munkahelyeden. Emellett ne is ezek megvonása legyen a büntetés, ha valami nem úgy sikerült, ahogy eltervezted. Az ételek nem fogják megoldani az érzelmi viharaidat, arra számos egyéb technika, megoldás van a hétköznapokban, és különleges helyzetekben is.

 

8. Tiszteld a tested

Nem vagyunk egyformák. Ezt mindenki tudja, de mégsem vagyunk képesek elfogadni, állandóan másokhoz (magazinlány, barátnő, szomszédasszony) méregetjük magunkat. Azzal valahogy simán megbékélünk, hogy valakinek 36-os a lába, másnak meg 40-es, de a testalkatunk alapvető különbségeit már nem tudjuk ugyanezzel a szemlélettel kezelni. Legyél büszke a testedre, tiszteld, vedd észre a „munkáját”, hogy milyen keményen dolgozik, hogy egyensúlyban legyen a testi életed. Vigyázz rá, és add meg neki, amire szüksége van!

9. Légy aktív

Nem, ez nem azt jelenti, hogy holnap azonnal vesd bele magad a Spartan tréningbe, hanem azt, hogy ne tespedj, mozogj! A testednek szüksége van az aktivitásra, ettől lesz jó a keringésed, a szíved munkája, az izmaid egészsége, a szerveid működése. A rendszeres fizikai aktivitás, amit élvezel is, sokkal jobb immun- és lélekerősítő, mint bármilyen étrendkiegészítő.

10. Egyél ésszel

Figyelj oda az egészségedre és az ízlelőbimbóidra is! Étkezz változatosan, friss alapanyagokat válassz, legyen színes az étrended! De ne dőlj a kardodba, ha egy szombat délutáni filmhez pizzát rendelsz, vagy ha egy adag fagyi helyett kettőt eszel. Nem kell mindig „tökéletesen” étkezned!

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

via
 

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!