Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Édesítőszerre cseréled a cukrot? Erre a néhány dologra figyelj

Hasznos dolog, amikor fogyni szeretnénk, vagy ha cukorbetegnek sütünk, ha édesítőszert alkalmazunk sütéskor, de nem mindegy, melyiket választjuk, és hogyan használjuk.

Nem mindegyik bírja a hőt

Először is fontos a kiválasztás: vannak olyan édesítőszerek, amik jól működnek kávéban, de hő hatására elveszítik édesítő képességüket. Ilyen az aszpartám, amit csak hideg desszertekhez, krémekhez, sütés nélküli tortákhoz lehet tehát alkalmazni. A szacharin hőlabilis, tehát ezt sem érdemes süteményekhez használni. Ezek az édesítők az ideálisak, ha pohárkrémet, tiramisut, vagy egyszerű tejszínhabot, joghurtot édesítenénk.

Óvatosan a mennyiséggel

A legtöbb édesítő valamivel gyengébb erővel rendelkezik a cukorénál, én mégis inkább kevesebbet szoktam egy-egy süteményhez tenni belőle, mint amennyit a recept cukorból előír. Leginkább azért, mert a legtöbb édesítőnek van valamilyen mellékíze, ami sokkal zavaróbb lehet, mintha a sütemény kevésbé édes a megszokottnál. Ha csak a kalóriabevitelen szeretnénk csökkenteni, remek trükk a cukor mennyiségének egy részét cserélni édesítőre, így biztosan nem kerül túl sok a szervezetünkbe egyszerre belőle.

Xilit vagy nyírfacukor

A legelterejdtebb cukorhelyettesítőről sokan nem tudták, hogy ugyanolyan mesterségesen állítják elő, mint a cukrot, a kalóriatartalma is teljesen megegyezik vele. Azért van előnye is: a vércukorszintet nem emeli meg annyira hirtelen, mint a cukor, és bár szénhidráttartalma a cukoréval azonos, a szervezet csak a feléből csinál cukrot.  Kis mennyiségben jól édesít, nagyobb adagokban viszont hasmenést okoz, kutyákra életveszélyes, érdemes hát vigyázni vele.

Szorbit

Nagyon hasonló tulajdonságokkal rendelkezik a xilithez, mert a cukorral megegyező az energiatartalma, de kevésbé ugrik meg tőle a vércukor, viszont édesítőereje a cukor felével egyezik csupán meg. Nagy mennyiségben mellékhatásokat okozhat, de a hőt jól állja. Szorbittal és xilittel gyakran édesítenek fagylaltokat, de mivel hőálló, süteményeket is lehet vele készíteni, aprósüteményekhez, kekszekhez is használható.

Eritrit

Az eritritben egyáltalán nincs kalória, sem szénhidrát, nem emeli meg a vércukrot sem. Bizonyított mellékhatásai nincsenek, vagy csak nagyon nagy mennyiség elfogyasztása után, bár felmerülnek aggodalmak a bélflórára gyakorolt negatív hatásaival kapcsolatban. Kristály állagú, de kávédarálóval porcukorrá őrölhető. Édesítő ereje a cukor 70 százaléka, és viszonylag jól bírja a hőt, de csak 170 fokig, fölötte veszíthet a képességeiből. Ettől függetlenül akár kelt tészták, kevert tésztájú muffinok és omlós tészták is jól édesíthetők vele, csak kicsivel alacsonyabb hőmérsékleten, és hosszabb ideig kell sütni őket.

Sztívia

A sztívia természetes, kalóriatartalma nincs, szénhidrátot sem tartalmaz, és nem emeli a vércukrot, ráadásul van benne egy csomó vitamin és ásványi anyag. A többi szerrel ellentétben nagyon édes, 300-szoros erővel bír, ami nem is baj, mivel van egy markáns mellékíze. Éppen ezért gyakran alkalmazzák más édesítőkkel kombinálva. A hőt jól bírja, tehát lehet vele sütni is, fogyasztása veszélytelen. Bármilyen süteményhez alkalmazhatjuk, csak számítsuk át a receptben megadott cukortartalmat, és a súly harmadát adjuk hozzá belőle.

Nem eteti az élesztőt, nem karamellizálódik

Ha a fentiek mentén sikerült megállapodni valamelyik szernél, akkor is érdemes két dologra figyelni, mielőtt belekezdünk a recept elkészítésébe: az egyik, hogy az édesítők nem segítenek az élesztőnek a munkában, így egy nagyon pici cukor mindenképp kell a kelt tésztáknak ahhoz, hogy megemelkedjenek. A másik fontos tudnivaló, hogy nem karamellizálódnak, nem érdemes ilyen célokkal próbálkozni velük.

Ezeket olvastad már? 

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!