Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Gyomorégés, mellkasi fájdalom, torokkaparás - mit tegyünk a reflux ellen?

A gyomorégés – akár illik róla beszélni, akár nem – egy népbetegség, a reflux vezető tünete. Hazánkban minden ötödik embert érint.

A (gastrooesophagialis) reflux betegség lényege, hogy a nyelőcső és a gyomor közti záróizom elégtelenül záródik, aminek következtében a savas gyomortartalom visszafelé áramlik a nyelőcsőbe, mindez pedig maró érzéssel jár. Nem egyszer túlmutat a baj a gyomorégésen, kezeletlenül gyulladáshoz, fekélyhez vezethet, de oka lehet az állandó rekedtségnek, köhécselésnek is. Ha a fenti tüneteket tapasztaljuk, forduljunk orvoshoz!

Miért alakul ki a reflux?

  • A túlsúly, különösen a hasi típusú elhízásra, ún. alma testalkatra jellemző testtömeg-többlet az egyik legfőbb bűnös. A megnövekedett hasi zsírtömeg növeli a belső hasűri nyomást, ami miatt nem zár rendesen a nyelőcső és a gyomor közötti záróizom.
  • Nem elhanyagolandóak az étrendi okok sem: ha egy-egy étkezés során túl sokat eszünk, feszül a gyomor, nyílik a záróizom, emellett a zsíros, a fűszeres ételek, a csokoládé, az alkohol, a kávé szintúgy eredményezhetik a záróizom elernyedését.
  • Az sem mindegy, hogy mit iszunk, a szénsavas italok (ideértve a sört is) duplán károsak, hiszen fokozzák a gyomorsavtermelést, és puffasztó hatásúak is.
  • Gyakran fordul elő gyomorégés, reflux a várandósság idején, főleg az első és az utolsó terhességi hónapokban. A tüneteket egyrészt hormonális tényezők, másrészt az átmeneti hasi „túlsúly” váltja ki.
  • Oka lehet a fokozott gyomorsavtermelés, ami mögött állhat stressz, gyomorsavtermelést fokozó nyersanyagok, ételek, italok (pl. citrusfélék és belőlük készült italok, paradicsom, cukros ételek stb.) rendszeres fogyasztása vagy egyéb, a háttérben megbújó betegség.
  • A dohányzás is szerepet játszik a tünetek kialakulásában, mivel a nikotin elősegíti a gyomor és a nyelőcső közötti záróizom elernyedését és szerepet játszik a fokozott gyomorsavtermelésben.
  • A fentiek mellett a reflux kialakulását egyes gyógyszerek, pl. vérnyomáscsökkentők is okozhatják.

Mit (t)ehetünk?

A gyomorégés, reflux kezelésében az étrendi alapelvek egyszerűnek tűnnek, bár megvalósítani már nehezebb. Mégis érdemes étrendünket, életmódunkat átalakítani, hiszen a panaszok, tünetek nem fognak maguktól enyhülni, a refluxos rohamok megkeserítik a napjainkat, a kései szövődmények pedig komoly betegségekhez (pl. nyelőcsőrákhoz) vezethetnek.

  • Együnk többször keveset, legalább 5-6 alkalommal naponta! Kerüljük a túlevést! Ha egyszerre sokat eszünk, túltöltjük a gyomrunkat, könnyebben visszajut a gyomortartalom a nyelőcsőbe!
  • Kerüljük a gyomorsav termelését fokozó ételeket, alapanyagokat! Tartózkodjunk a citrusféléktől és a belőlük készült gyümölcslevektől! Ha egy-egy gerezd narancsra vágyunk, kombináljuk más – nem savas – gyümölccsel, például banánnal, vagy együnk mellé édesítés nélküli kekszet! A paradicsom(lé)t és paradicsomos ételeket (pl. paradicsomos káposzta, töltött paprika) vegyük le az étlapunkról! Ha mégis megkívánjuk őket, vagy vendégségben elénk tálalják, fogyasszunk belőlük féladagnyi mennyiséget, és mellé egy szelet kenyeret! Az édességek, a cukros ételek, italok is fokozzák a gyomorsavtermelést, amennyire lehet, mellőzzük őket!
  • A hagymafélék, különösen nyersen fogyasztva, fokozzák a refluxos panaszokat. Amikor hagymára vágyunk, próbálkozzunk a hagymacsalád szelídebb tagjaival: metélőhagymával, újhagymával, póréval!
  • Fedezzük fel a friss zöldfűszereket (petrezselymet, kakukkfüvet stb.)! Kerüljük a csípős, erőteljes, a gyomor nyálkahártyáját izgató fűszereket (pl. chilit, mustárt)!
  • Amennyiben lehetséges, mellőzzük a puffasztó hatású zöldségeket (pl. káposztafélék, száraz hüvelyesek), mert fokozhatják a panaszokat! Ha mégis ezekre vágyik a család, akkor biztosan nem puffasztó nyersanyaggal párosítva, kis mennyiségben, óvatosan fogyaszthatjuk őket. Jó párost alkot például a kelbimbó a burgonyával vagy a vöröslencse a sárgarépával.
  • A magas fehérje- de alacsony zsírtartalmú nyersanyagok, ételek védő hatásúak – fogyasszunk rendszeresen sovány tejtermékeket, grillezett csirke- vagy pulykamellet, halakat.

  • Ha nem tudunk lemondani a kávéról, cukor nélkül (édesítőszerrel) és tejjel igyuk étkezések után, és ne éhgyomorra!
  • Kerüljük az alkoholfogyasztást! Ha mégis alkoholt fogyasztunk, kössük étkezéshez, ne önmagában igyuk!
  • Viseljünk kényelmes ruhákat! Ne húzzuk túl szorosra az övünket!
  • Ne végezzünk hajolgatással járó munkát étkezés után, és ne feküdjünk le közvetlenül étkezést követően! Ideális, ha étkezések után sétálunk, vagy csak járunk egyet. Az esti lefekvés előtt 2 órával már ne együnk!
  • Alváskor emeljük meg az ágy fejrészét, vagy használjunk több párnát!

Tartsuk szem előtt, hogy a fenti, befolyásolható tényezők megszüntetésével refluxos panaszaink csökkenni fognak. Ha túlsúlyosak vagyunk, elsődleges feladat, hogy rendezzük a testtömegünket, ha dohányzunk, szokjunk le a dohányzásról! Szükség esetén kérjük szakemberek segítségét!

Ezeket olvastad már?

Címlapkép: iStock
 

Szólj hozzá!

Hozzászólások (9)

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Forcas
Forcas Sat, 2015-05-23 23:39

Sajnos nem meglepő módon, itt sem esett szó a karregénről. Ez egy olyan adalékanyag, ami nagyon sok boltban vásárolható élelmiszerben ott van, pl. a tejszínben és a felvágottakban is megtalálható, térfogatnövelőként és stabilizálószerként használják. Emésztési zavarokat okozhat, gyomorégést, gyulladást.
Nekem bélgyulladásom volt, alig múltam 20 éves, amikor kialakult nálam, az orvosok nem tisztázták, pontosan melyik típus, de mindegy is. Voltak jó és rosszabb szakaszok, fellángolások. Aztán egyszer bementem a boltba, megnéztem a tejszín összetevőit, láttam köztük a karragént, nem tudtam elképzelni, minek kell bele, hazamentem, rákerestem a neten. Azóta tudatosan kerülök minden olyan dolgot, amiben benne van, illetve nagyon kevés kész, illetve félkész terméket vásárolok boltban, inkább piacon vásárolok, házit, illetve lemondtam sok dologról, amit nem tudtam normális helyről beszerezni. Érdekes módon, amíg így éltem, nem volt semmi bajom, teljesen rendbe jött az emésztésem, nem volt bélgyulladásom, semmi. Nemrég a melóhelyen volt egy nagyon húzós időszak, nem volt időm főzni, így hát különböző helyekről vettem főtt ételt, amik ugyebár biztos nem piacon vásárolt, házi dolgokból készültek. 2 és fél hónap után előjött a bélgyulladásom, holott előtte 3 évig nem volt semmi... A húzós időszak véget ért, megint van időm főzni, láss csodát, jól vagyok.
Iszok tejet, eszek húsokat, sőt, még sörözni is szoktam (egy évben egyszer-kétszer bort is iszok, de töményt egyáltalán nem iszok). Bolti felvágott helyett inkább a piacon veszek sonkát (van egy megbízható "árusom"). Persze idő kellett mindent megtalálni, de megérte. Még mielőtt bárki is azt gondolná, ehhez sok pénz kell, elárulom, 7 hónapig minimálbérből éltem, egy albérletben, akkor is meg tudtam valósítani, bár tény, sok tervezést igényelt a dolog.
Nem azt mondom, hogy mindenki gyomor- és bélproblémáira megoldást jelentene a karragénmentes életmód, de szerintem sokaknál igenis segítene.
Egyébként ha az ember helyrehozta magát, akkor utána már azért kezelheti kicsit lazábban a dolgokat, néha el lehet menni cukrászdába, be lehet ülni egy étterembe, lehet venni a pályaudvaron az útra párizsis szendvicset, vagy ilyesmi, persze tudni kell tartani a mértéket.

MolnarE
MolnarE Fri, 2015-05-22 14:43

En is ugy vettem eszre, hogy a tul sok etel (foleg este) es a cukros kajak okoznak problemat. Ugyhogy amiota kevesebbet eszem es kerulom az edesseget megszunt a panaszom. Nincs utalatosabb, mint lefekvesnel jon fel a sav es marja a nyelocsovet. Brrr.

pik-pak
pik-pak Thu, 2015-03-12 14:08

Azért minden itt felsorolt élelmiszert nem érdemes kiiktatni, meg kell figyelni, hogy kinek mi okoz gondot. Nekem pl a paprika és alma is okozott rettentő gyomorégést, de sok hüvelyes egyáltalán nem, amik amúgy nagyon jó rostforrások...

Kiegyensúlyozott, egészséges táplálkozásra (és életritmusra) van szükség, nem kell paleo legyen! Az én tapasztalataim: Cukrot, finomliszet, szemétkajákat kerülni, minél több zöldség, csak teljes kiőrlésű pékáruk, sok rost, hogy ne legyen eltelítődve a gyomor, és csak könnyen emészthető húsos (állati fehérjés) ételek (vagyis pl a húsokat ne krumplival, tésztával, hanem zöldséggel). Na meg sok-sok víz, és 5x normális adag étel, nem 2-3 nagy! Így hamar javul a helyzet, feltéve, hogy a stresszt is kezeljük.

Ezzel 4 éve savtermelést gátló gyógyszert (protonpumpa-gátlót) szedő refluxos is le tudott szokni a gyógyszerszedésről, és azóta nem mellesleg jobban is érzi magát, mint gyógyszer mellett. (Az ilyen szerek amúgy szép lassan csontritkuláshoz vezetnek, nem árt ezzel számolni.) Egy év alatt majdnem minden, eleinte kerülendő élelmiszert vissza is lehet építeni a táplálkozásba: paprikás-, mértékkel csilis ételek, nyers lilahagyma, kevés fokhagya sem okoz már gondot.

Tényleg nem szabad belenyugodni az életmód-betegségekbe! (Engem az is motivált, hogy a következő generációnak jobb szokásokat adjak majd át - ezt is érdemes szem előtt tartani, mert az ő életmód-betegségeik kialakulása nagy részben a mi felelősségünk.)

Meetrus
Meetrus Thu, 2015-11-05 03:20

A savcsökkentők másik árnyoldala, hogy elszaporodik a gyomorban a helicobacter pylori, ezzel pedig nő a fekély és a rák kockázata.
Nemrég kezdtünk el kifejezetten diétás étrend szerint főzni az egyik családtagunknak, akit hosszú évek óta kínoz a reflux, hogy kiválthassa a savlekötőket.
Öröm olvasni, hogy más is időben rájött a kézenfekvő megoldása!
Jó egészséget kívánok!

Lbara
Lbara / Lbara Thu, 2014-09-25 11:34

Magyarország a gyógyvizek hazája. Számomra érthetetlen, miért nem esik több szó jótékony hatásukról?! Több, mint 10évig szenvedtem a túlzott gyomorsavtól. Ehettem akármit, akárhogy. Nem voltam túlsúlyos, nem ittam szénsavasat. Volt időszak, mikor már csak a vanília fagyit és a háztartási kekszet ettem...Szerintem az évek alatt kisebb vagyont hagytam a patikában különféle granulátumokra, rágótablettákra és löttyökre. Azt javaslom, igyatok Salvus vizet. Először kúra szerűen, később már csak akkor, ha érzi az ember, nincs rendben valami. Ma már egyáltalán nincs rá szükségem. Üdv, Bara

Szintiminti
Szintiminti / Szintiminti Tue, 2014-11-25 22:17

Lbara, szeretném megkérdezni, hogy mennyi idő után fejtette ki a Salvus víz a hatását? Nagyon érdekelne, mert most kezdtem el inni 2 napja és reggel-este iszom akkor úgy érzem pár óráig jó de napközben nem érzem a hatását ugyanúgy feljön a savam. Várható, hogy javul a helyzet? Üdv, Cintia

szoleva
szoleva Mon, 2014-09-22 12:12

Én is paleo étrenden élek, azóta nem ég a gyomrom! :)

mariann 63
mariann 63 Mon, 2014-09-22 09:41

Paleo táplálkozás mellett néhány hét alatt elmúlik a reflux nyomtalanul. Fel kéne már ébredni végre, és nem megenni az orvosok dumáját.:(