Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Ezért fontos, hogy szezonális zöldségeket és gyümölcsöket egyél

Válaszd a szezonális élelmiszereket, amivel környezettudatos módon támogatod szervezetedet.

A boltok polcai roskadoznak a mangótól, ananásztól és egyéb egzotikus gyümölcsöktől, miközben az olyan távoli vidékekről származó alapanyagok, mint az avokádó, chia mag vagy acai bogyó jótékony hatásaitól hangos az online tér. Ezekkel a trendekkel ellentétben a szezonális étkezés egy életmódbeli döntés: kizárólag az adott időszakban természetesen is előforduló, helyi élelmiszereket választani lehet kevésbé mutatós, mégis sokkal tudatosabb. Azzal, hogy csak az adott időszakban a természet rendje szerint betakarításra kerülő zöldségeket és gyümölcsöket fogyasztod, magadnak is jót teszel vele, de a helyi gazdákat is támogatod, miközben a környezettudatosság alapelveivel is összhangban lesz a fogyasztásod. Most ugyan nehezebb beszerezni mindent, de érdemes akkor is a szezonális termékeket választani. 

Susan Rappaport táplálkozási tanácsadó elmagyarázta, hogy azért tesz jót az egészségednek, ha szezonális ételeket fogyasztasz, mert ezeket a természet úgy 'tervezte', hogy pontosan az abban az időszakban szükséges módon támogassák a szervezetedet.

Például a nyáron teremő ételek kiválóan hidratálnak, hiszen a nagyrészük víz, gondolj csak a görögdinnyére vagy a bogyós gyümölcsökre, az uborkára. Ez azért van, mert a napok hosszabbak és melegebbek, emiatt a szervezetnek pedig folyamatosan felfrissülésre van szüksége.

Ezt olvastad már?

4 hely, ahonnan magyar termelőktől rendelhetsz friss alapanyagokat

Ezzel szemben ősszel, amikor hidegebb van, a testnek olyan ételekre van szüksége, amelyek belülről melegítik, így ebben a szezonban megjelennek a testesebb élelmiszerek, és többek között ez az almaszüret ideje is. Rapport elmondása szerint az almák rostokat és pektint tartalmaznak, ezek pedig segítenek, hogy a szervezet meg tudja emészteni a testesebb ételeket. Azáltal, hogy olyan ételeket eszel minden szezonban, amit a természet felkínál, a tested erősebb, egészségesebb és boldogabb lehet.

„A szezonális táplálkozás biztosítja a napi vitaminszükségletet a legtisztább formában. Sokkal jobban figyelünk általa a testünk igényeire, és a fókuszba a fizikai jólétünk kerül. Ha a szervezetünk megkapja, amire szüksége van, jobban érezzük magunkat és energikusabbak vagyunk” – magyarázta a szakértő.

Eper télen? Minek?

Ha most decemberben megkívánja valaki az epret, csak leugrik az egyik szupermarketbe, és nagy valószínűséggel ha nem is olcsón, de hozzájut a megkívánt finomsághoz. Persze csábító, hogy az ember leemelje a polcról ezeket a finomságokat, de tudni kell, hogy ezzel nemcsak a pénztárcát terheled meg, hanem lemondasz a szezonális ételek jelentette számtalan előnyről.

Támogatja a test természetes tisztulását és regenerálódását

A szezonon kívüli gyümölcsökkel és zöldségekkel ellentétben ezeket az élelmiszereket a frissességük csúcsán takarítják be, így sokkal táplálóbbak. Sokszínűbbé teszik a menüd, és többféle tápanyagot, vitamint, ásványianyagot, antioxidánst és egyéb növényi vegyületeket tartalmaznak, amelyek szükségesek ahhoz, hogy egészséges maradj. A szezonális ételek támogatják a szervezet természetes méregtelenítő- és gyógyulási folyamatait.

A helyi paradicsom fenntarthatóbb, mint a messzi avokádó

A termelői piacokon friss terméseiket árusító gazdák sokkal fenntarthatóbb, akár bio módon termelik a zöldségeket, gyümölcsöket, ez pedig neked és a környezetnek is jó. Odafigyelnek, hogy ne merüljön ki teljesen a földjük, nem vagy keveset műtrágyáznak, és ügyelnek a rovarirtó szerek használatára, plusz a komposztálásra is figyelnek. A helyi piacokon vásárolt termékek másik előnye, hogy viszonylag közelről érkeznek, így a szállítás ökológiai lábnyoma sem mérhető össze egy itthon nevelt paradicsomnak és egy mexikói avokádónak.

A döntéssel a helyi gazdaságot támogatod

Ha magyar termelőktől vásárolsz szezonális ételeket és ezzel támogatod őket anyagilag, az a magyar gazdaságnak is jót tesz. Azzal, hogy egészségesebb vagy, az egészségügyet is kevésbé terheled. A szezonális alapanyagok ezen túl sokkal olcsóbbak, mint azok, amelyek nem az adott időszakban teremnek természetszerűleg.

A szezonális táplálkozással egyszerűen, pusztán az elfogyasztott ételekkel gondoskodhatsz arról, hogy a tested megfelelően legyen ellátva a működéséhez szükséges anyagokkal. Ráadásul ha szezonális alapanyagokkal dolgozol, könnyen előre tudod tervezni a fogásaidat. Az alábbi naptár segít tájékozódni, hogy mikor melyik zöldséget, gyümölcsöt keresd az árusoknál, és ha lehetőséged van rá, próbálj biot választani, hogy elkerüld a káros vegyszereket.

Ezeket olvastad már?

Címlapkép: Getty Images

via

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!