Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Ezért jó, ha nyáron csupa SZÍNES dolgot eszel - minden színben más tápanyag van!

A nyárral nemcsak a meleg, de a sok színes, lédús gyümölcs és zöldség is megérkezett. Használd ki ezt az időszakot, hogy feltöltsd a szervezeted vitaminokkal és tápanyagokkal.

A természet mindig megmutatja, hogy mikor-mit egyél, ezt hívjuk szezonalitásnak. A termelői piacokon akár személyesen, akár online mindig ennek megfelelően válogathatsz a termésből. Amellett, hogy a környezet védelme szempontjából fontos erre odafigyelni, a növények az idény során tartalmazzák a legtöbb tápanyagot.

A nyár ilyen szempontból az egyik legkedvezőbb, hiszen rengeteg színes, lédús termés érik be, amelyeket nemcsak a víztartalmuk miatt érdemes fogyasztani a nagy melegben. A nyári paletta vibráló színeit a UC Davis 2010-es tanulmánya alapján az egyes tápanyagok határozzák meg a terményekben található pigmenteket, a pH szint, pedig az árnyalatot befolyásolja. Ezek a tápanyagok azon felül, hogy a szemünket gyönyörködtetik a sok színnel, jótékony hatással vannak az emberi szervezetre.

Likopin: piros és rózsaszín
Tartalmazza például: görögdinnye, paradicsom, papaja

A likopin valójában egy karotin (ezekről még később lesz szó), ami például a görögdinnye vibráló piros színét adja, akárcsak a paradicsomét. A likopin egy antioxidáns, ezért érdemes belőle minél többet fogyasztani, ugyanis megelőzi a szívbetegségeket és a rákot.

Antocianin és betacianin: piros, kék, lila és magenta

Tartalmazza például: eper, cseresznye, málna, áfonya, szeder

Az antocianin neve a görög 'sötétkék' és 'virág' szavakból áll össze, nem véletlenül, ugyanis ez az anyag felel a sötétkék és lila pigmentekért számos gyümölcsben, de a málna piros színét is ez adja. Az egyes gyümölcsök pH szintje határozza meg, hogy milyen árnyalatot láthatunk belőle. A különböző árnyalatok azonban nem változtatnak azon, hogy egy antioxidánsról van szó, amelyről tudjuk, hogy megköti a szabad gyököket, így a rák megelőzésében játszik szerepet, valamint az agyműködést is serkenti. Természetes ételszínezékként is használják, de a legjobb eredeti csomagolásában elfogyasztani, például gyümölcssaláta formájában.

Betacianin

Az antocianinnal rokon betacianint a szegfűvirágúak családjában lehet fellelni, a répafélékben, így a céklában, a kaktuszok gyümölcsében, illetve a magenta húsú sárkánygyümölcsben. Utóbbi szezonja június vége felé kezdődik, így ebből is lehet hamarosan frisset kapni.

Karotinok: sárga és narancssárga

Tartalmazza például: sárgabarack, mangó, nektarin, őszibarack, sárgadinnye

Fentebb már megpengettük a karotinok témáját. A piros színt adó likopin az egyik fajtája, de létezik emellett még a lutein és a béta-karotin, amelyek a sárga és a narancssárga pigmentekért felelősek. A barackfélék mellett a répában, a kukoricában, a sárgadinnyében, a sütőtökben és főzőtökben is megtalálhatóak ezek. Itt is meg kell említeni, hogy a rák megelőzésében van fontos szerepük, valamint a szem egészségéről is gondoskodnak – így van igazság abban, hogy a répa jó a szemnek, de ugyanígy minden más béta-karotin tartalmú étel is.

Azonban az, hogy az egyik színt befolyásoló tápanyag megtalálható a zöldségben vagy gyümölcsben, nem jelenti azt, hogy ne lehetne akár több is benne. A málna egy jó példa erre. Ki ne csipegetett volna az apró rubintokra emlékeztető málna szemek mellett sárga kis szőrös gyümölcsöket a bokorról? Az arany szín ez esetben teljesen természetes (nem génmódosított ez a fajta, csak a szelektív termesztés tette lehetővé, hogy ipari szinten is lehet őket termeszteni). Mindkét málnavariációban van béta-karotin, ám az aranyszínű változatból hiányzik a pirosságért felelős antocianin.

Klorofil: zöld

Tartalmazza például: kiwi, egres

Minden növényben van klorofil, ami növekedés közben zöld színt eredményez, de sok gyümölcs és zöldség elveszíti ezt a pigmentet az érés során. A kiwi – ami eredetileg Kínából származik, és kínai egresnek nevezték, a mostani nevét akkor kapta, amikor Új-Zélandról kezdték exportálni a világ más pontjaira – más gyümölcsöknél magasabb arányban tartalmaz klorofilt.

Ugyanakkor van még benne karotin és antocianin is, ez magyarázza a perodit ásványra emlékeztető árnyalatát. A sötétebb smaragdzöld spenótlevelek ezzel szemben szintén tartalmaznak a klorofil mellett béta-karotint, de sokkal kisebb mennyiségben. A kiwit egyébként igazi superfoodként tartják számon, mivel rengeteg rost, vitamin, ásványi anyag, kálium van benne, miközben alacsony a cukor- és kalóriatartalma.
 

Ezeket olvastad már?

Címlapkép: Getty Images

Via

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!