Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Főleg a hasadra hízol? Akkor erre kell nagyon odafigyelned!

Karcsú derék, vaskosabb combok, nagy fenék. Kis fenék, vékony végtagok, előregömbölyödő has. Vajon melyik típusú elhízás rejt magában több kockázatot?

A fejlett országokban, köztük hazánkban is, a vezető megbetegedések és halálokok közé tartoznak a szív- és érrendszeri (ún. kardiovaszkuláris) betegségek, többek között az érszűkületek, a szívet ellátó koronáriaerek betegségei, magának a szívnek a betegségei, a magas vérnyomás, és ennek érrendszeri következményei, az agyi érszűkületek, a stroke, a vénás betegségek stb.

Ma már azt is tudjuk, hogy a fenti betegségek kialakulásának egyik – ha nem „A” – legfontosabb oka a helytelen életmód: az egészségtelen táplálkozás, a mozgásszegény életmód, a nem megfelelő stresszkezelés. Kockázati tényezői többek között a túlsúly, az elhízás, a dohányzás, a magas (telített) zsír-, cukor-, sótartalmú étrend, a cukorbetegség, a magas koleszterin- és trigliceridszint.

Amellett, hogy a túlsúly, az elhízás fontos kockázati tényező, az sem mindegy, hogy hova hízunk. Tudományosan bizonyított állítás, hogy a hasi (vagy „alma” típusú) elhízás – amikor a végtagok viszonylag vékonyak, de eltűnik a derék és kidomborodik a has – nagyobb kockázatot jelent a fenti betegségek tekintetében, mint az ún. „körte” („homokóra”) típusú, amikor a derék vonala megmarad, és főleg a fenék-, combtájon, mellen, felkaron halmozódik fel az extra zsírszövet. A hasi területen, a szervek között felhalmozódó zsírszövetet nevezzük zsigeri vagy viscerális zsírszövetnek.

Rossz hír, hogy a hasi zsírszövet felhalmozódása nem csak azoknál jelent fokozott kockázatot, akik túlsúlyosak vagy elhízottak, hanem azoknál is, akik ránézésre normál testalkatúak, a BMI-jük a normál tartományba esik. Az ő esetükben is könnyen előfordulhat, hogy bár a kilóik száma normális, valójában a zsírszövetük aránya magasabb az optimálisnál, és ez a hasi részen található meg. Ráadásul ebben a helyzetben még az is fokozza a kockázatot, hogy mivel az egyének nem túlsúlyosak, ezért adott esetben kevésbé foglalkoznak ezzel a kérdéssel, és nem ismerik fel a kockázati helyzetet.

Honnan tudom, hogy érintett vagyok?

A hasi típusú elhízás egyik legjellemzőbb (otthon is bevethető) mérőszáma az ún. derék/csípő hányados, ami a derékkerületünk és a csípőkerületünk arányát mutatja. A méréshez egy centi kell. A fenti ábrán látható helyeken mérjük meg magunkat, majd számoljuk ki a két érték hányadosát (derékkerület/csípőkerület). Ha ez a hányados nők estén nagyobb, mint 0,85, férfiak esetén nagyobb, mint 0,9 (WHO), akkor a magas kockázatú csoportba tartozunk. Ha azonban ez az értékünk határértéken belüli, akkor – ha van rá lehetőségünk -, elvégeztethetünk magunkon egy testösszetétel-vizsgálatot, amit egy speciális eszközzel (BIA) mérnek, és a szöveti ellenállás alapján meg tudja határozni a zsigeri (viscerális) zsírszövetünk arányát – amit akkor is érdemes megnézetnünk, ha nem vagyunk túlsúlyosak.

Egészségre fel!

A fentiek alapján kiderül, hogy azok, akiknek derekuk körül kis pocak, „úszógumi” található, de egyébként a mérleg által mutatott számokkal elégedettek, sem dőlhetnek nyugodtan hátra. Nekik is oda kell figyelniük a megfelelő táplálkozásra és a rendszeres mozgásban gazdag életmódra.

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!