Folsavhiányos vérszegénység

A megfelelő folsavbevitelre nemcsak a várandósság idején kell gondolnunk, hanem életünk más időszakaiban is, hiszen a folsavhiány akár vérszegénységhez is vezethet.

A vashiányból illetve a B12-vitamin hiányból fakadó vérszegénységet már korábbi cikkeinkben ismertettük. Van azonban egy harmadik típus is, amely a folsav nevű vitamin hiánya miatt alakulhat ki.

Olvasd el!

A szögön túl: a vashiány étrendje

Miért van szükségünk a folsavra?

A folsav részt vesz a DNS- és RNS-szintézisben, az új sejtek képzésében, a vörösvérsejtek előállításában és így a vérszegénység megelőzésében. Emellett segít a magzati velőcső záródási rendellenességek kialakulásának elkerülésében, ezért a gyermeket tervezők számára ajánlott a folsav szedése már a tervezett várandósságot megelőző időszakban is.

Többféle elnevezéssel is találkozhatunk: a folát a vitamin természetes alakja, míg a folsav a szintetikus formája, amellyel pl. az étrendkiegészítő készítményekben találkozhatunk. A köznyelv általában folsavnak nevezi mindkettőt.

Olvastad már?

Folsav, a sejtjeink egészségének őre

A folsav hiányában kialakuló vérszegénység

A nem elegendő folsavbevitel vagy a folsav átalakításához szükséges C-vitamin hiánya esetén ún. megaloblasztos anémia alakulhat ki, amikor a vörösvérsejtek mérete és hemoglobintartalma az átlagosnál jóval nagyobb.

A folsavhiányos anémia tünetei hasonlóak a B12-vitamin hiány tüneteihez: jelentkezhet fáradtság, kimerültség, sápadtság, fejfájás, étvágytalanság illetve csökkenhet a koncentrációképesség.

Olvasd el!

B12-vitamin hiányos vérszegénység

A folsavhiány következtében kialakuló anémia okai lehetnek többek között:

  • a nem megfelelő táplálkozás miatti kevés folsavbevitel,
  • a szervezet folsav iránt megnövekedett igénye (pl. terhesség),
  • az alkoholizmus.

A diagnózis felállításához vérvizsgálatra mindenképpen szükség van, nézik a vörösvérsejtek alakját, nagyságát, és a vér folát szintjét is.

A megfelelő folsavszint eléréséhez jellemzően folsav szedését javasolják. Természetes állapotban a zöld leveles növényekben, pl. spenót, a színes növényekben (pl. cékla, édesburgonya) vagy a citrusfélékben is található folát, de hiánybetegség esetén a megfelelő, megemelkedett szükséglet kielégítő folsavbevitel táplálkozás útján alig vagy nem pótolható.

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!