Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Így használd a lédús főzőtököt a konyhádban!

Tökfőzeléknél azért jóval többet tudsz kihozni az egyszerű főzőtökből. Bár tény, ez a legelterjedtebb felhasználási módja, elárulunk róla azért még pár dolgot! 

Tudjátok, mi az egyik legjobb a nyárban? A tökfőzi! Tudom, hogy sokaknak szálka a szemében a napközis, csomós főzelékek rémképe után, főleg kaporral, pedig ennél sokkal többet tud ez a magas víztartalmú, istenien fűszerezhető hengerke!

A klasszikusok klasszikusa: a tökfőzelék

Oké, akit eddig nem szerette, lehet, hogy azt most sem fogom meggyőzni, pedig a legyalult főzőtök könnyen termeszthető, sokoldalúan felhasználható növény, semleges ízvilága miatt erős fűszerekkel együtt is használható. A frissen vágott kaporral, tejfölös habarással természetesen főzeléknek való, ezt átmentheted a télbe is, hiszen remekül fagyasztható, amihez csak le kell gyalulni. Fasírttal szoktam tálalni, szerintem úgy az igazi, és egy kis fehérborecettel vagy citrommal ízesíteni. Ha eddig nem így csináltad, mindenképp próbáld ki!

Mutatunk recepteket is:


Többféle színben létezik, frissességéről a kis zöld szár árulkodik a főzőtök tetején. Ha gyalultan veszed, gyorsan használd fel, mert levet ereszt és megbarnul, ha házilag aprítod és fagyasztod, akkor pakold műanyag zacskóba vagy fóliázd be. A frissen szedett tök egyébként hűtőben tárolva sokáig megőrzi a frissességét. A magját ne dobd ki! Értékes és finom csemege némi sütés után. Van olyan termése, ami még annyira zsenge, hogy hámozást sem igényel, de ez a ritkábbik eset, én sima krumplihámozóval szoktam nekiesni. 

Oké, de mitől olyan jó?

Nyáron imádom kettévágni, és darált húsos, tejfölös szósszal megtölteni, friss fűszernövénnyel felturbózni, van, aki nyersen is fogyasztja, mert szuper élettani hatásai vannak:


A főzőtök élettani jelentősége leginkább a víztartalmában rejlik: 

  • napi folyadékszükségletünkhöz jelentősen hozzájárul
  • rosttartalma segíti az emésztést
  • nagyon alacsony az energiatartalma, tíz dekája alig 15 kalóriát rejt
  • vitamin- és szénhidráttartalma is nagyon alacsony, A- és C-vitamin azért van benne
  • fogyasztása cukorbetegeknek kifejezetten ajánlott, só- és nátriumtartalma miatt
  • a benne található magok annál gazdagabb összetételűek: az esszenciális zsírsavak és sok-sok fehérje miatt ajánlott a fogyasztásuk
  • szénhidrátban szegény, ilyen típusú diétákhoz kifejezetten ajánlott. 


Ezeket olvastad már?

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!