Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

A kenyér, és ami közötte van: mi így kenjük a home office-ban a szendvicseinket!

Március közepe óta dübörög a homeoffice-menza, ahol az egyik leggyorsabban és legváltozatosabban elkészíthető fogásunk a szendvics – most az egyik alkotójáról lesz szó! (x)

Betáraztunk lisztből, élesztőből, beindítottuk a házi kovászt meg a sütőt, és lelkesen gyúrjuk a mosolygós cipókat, roppanós zsömléket. A nagy kérdés már csak az, mivel adjuk fel a Facebook- és Insta-sztár péksütiknek a végső kenetet, mielőtt reggeliként, uzsonnaként vagy vacsoraként végzik a családi ebédlőasztalon? Eljött az idő, hogy lerántsuk a leplet a homeoffice-szendvicsek koronázatlan királyáról, a margarinról!

Te is kened-vágod?

Egy friss kutatás szerint Amerikában az emberek 63%-a hisz valamilyen élelmiszert övező, félrevezető mítosznak. Az amerikaiak közel hetven százaléka nem érti, mi pontosan a különbség a margarin és a vaj között, a magyarok közül is csak minden második ember gondolja, hogy a margarin egészséges. Hogy utánajárjunk az igazságnak, tudományos tényeket és dietetikus szakértőnket, Bakk Brigittát hívtuk segítségül.

A margarinban lévő növényi olajok védik szív- és érrendszerünket

A zsírok számtalan élettani folyamatban játszanak fontos szerepet. Energiát adnak, jótékonyan hatnak a hormonháztartásunkra, idegrendszerünkre, segítik a zsírban oldódó vitaminok hasznosulását. Brigitta szerint a napi energiabevitelünk 15-30%-át képező zsírbevitel kapcsán a legfontosabb, hogy telítetlen zsírsavakban gazdag ételeket válasszunk:

„Az állati eredetű, tejtermékekben található telített zsírok hozzájárulnak az artériák elzáródásához, ami a szív- és érrendszeri megbetegedések egyik fő okozója. A növényi margarinok alapanyagát képző napraforgó-, lenmag-, repce- és olívaolaj viszont „jó zsírok”, és segítenek alacsonyan tartani a vér koleszterinszintjét, sőt, a fitoszterinekkel dúsított szívbarát margarinok még csökkenthetik is azt.”

Felejtsd el a hidrogénezett olajat és a káros transzzsírokat!

A legfrissebb hazai kutatás szerint minden második magyar gondolja azt, hogy a margarinnak magas a transzzsírtartalma. Korábban valóban hőkezeléssel és hidrogén hozzáadásával készítették a margarint, de az 1990-es évek táplálkozástudományi és technológiai újításainak köszönhetően a hidrogénezett növényi olajok az elmúlt harminc évben teljesen kiszorultak a gyártásból. Az összes forgalomba hozott margarin transzzsírsavtartalma alatta van az EMMI rendeletben meghatározott határértéknek (2 g transzzsírsav/100g zsírtartalom).

A margarin létfontosságú zsírsavakat tartalmaz, amelyeket a szervezetünk nem képes magától előállítani

A repce- és lenolaj például természetes omega-3-, a napraforgóolaj kimagasló omega-6-forrás, melyek a gyártás során is megmaradnak a margarinban. Bakk Brigitta dietetikus szerint ez egy fontos szempont a választásnál, hiszen mi, magyarok mindössze töredékét fogyasztjuk az ajánlott omega-3 és omega-6 mennyiségének. Ezek az esszenciális, többszörösen telítetlen zsírsavak a gyulladáscsökkentő, véralvadásgátló, immunrendszer-erősítő hatásukon túl hozzájárulnak a koleszterin- és trigliceridszint csökkentéséhez, a kiegyensúlyozott vérnyomáshoz, és az érelmeszesedés szövődményeinek megelőzéséhez.

A margarin 100%-ban természetes összetevőkből áll, otthon te magad is elkészítheted

A margarin növényi zsírok-olajok és víz keveréke. Ahogyan a vajjal, úgy a margarin köpülésével is bátran megpróbálkozhatunk a karanténkonyhánkban, házi körülmények között. A több fázisból álló keverési-hűtési folyamat során szükségünk lesz valamilyen emulgeálószerre, hogy a víz és a zsírcseppek hatékonyan el tudjanak keveredni. Ez lehet például a tojássárgája. Ipari körülmények között általában a lecitint használják erre a célra, mely szervezetünkre is jótékony hatású, serkenti az idegrendszer működését és az anyagcserét.

Magyarországon a vaj karbonlábnyoma háromszorosa a margarinénak

Az egészségtudatos érvek mellett találtunk némi zöldet is. Úgy tűnik, a növényi margarin a vajhoz képest jóval fenntarthatóbb kenőanyag, egyértelműen környezettudatos választás.
 

Nézzük csak, mi történne, ha karanténkonyhánkban 1 kg vajat margarinra cserélnénk?

Megspórolnánk a Földnek egy benzines autó 30 kilométeres szén-dioxid-kibocsájtását, egy 6 négyzetméteres termőterületet, illetve egy 7 perces zuhanyzásnak megfelelő vízmennyiséget.

Tipp:

Simulékony homeoffice-hősünk, a margarin a mostani, négy fal közé szorult helyzetben is a kezed alá dolgozik. Adj hozzá fűszereket, zöldségeket, ropogós magokat, és kenyerezd le vele az egész családot!

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!