Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Még egy ok, hogy rendszeresen szerepeljen a szója az étrendedben

Tévhit, hogy a szója csak a vegetáriánusok étrendjében szerepelhet, mutatunk egy jó érvet arra, hogy miért érdemes mindenkinek rendszeresen a menüjébe illesztenie.

A szójának sokáig rossz híre volt, mivel az élelmiszeripar nagy mennyiségben használ adalékanyagként genetikailag módosított szóját, illetve az állítólagos, hormonháztartást befolyásoló hatása miatt is. Mielőtt ezeknek a tévhiteknek bedőlnénk, érdemes tudni, hogy normális mennyiségben fogyasztva egyáltalán nem káros az emberi szervezetre nézve, viszont fontos fehérjeforrás a vegetáriánus és különösen a vegán étrenden élők számára. A növényi étrenden élőkön kívül a mindenevők étrendjébe is beilleszthető, elsősorban a távol-keleti receptek egyik fő szereplője.

Több kutatás is ismerteti a szójafogyasztás pozitív élettani hatásait: hozzájárulhat a szív- és érrendszeri betegségek, a mellrák kockázatának, az elhízás csökkentéséhez. Egy friss, egereken végzett kutatás eredményei szerint pedig akár a csontritkulás folyamatainak lassításában is szerepet játszhat.

Egy, az amerikai Missouri Egyetemen lefolytatott, patkányokon végzett kutatás során arra az eredményre jutottak, hogy a menopauzán átesett nők számára kifejezetten hasznos lehet a rendszeres szójafogyasztás, mivel a szójában található fehérjék ellensúlyozhatják a menopauza csontokra és az anyagcsere-egészségre kifejtett negatív hatását. A kutatók azért ezt a korcsoportot választották, mert a statisztikák szerint az átlag amerikai nő a menopauza előtt közvetlenül, és utána is sokkal kevésbé aktív, mint fiatalabb korában. Ez a jelenség pedig együtt járhat a csontsűrűség és -erősség csökkenésével és az anyagcsere lelassulásával.

A kutatás egyelőre csak kísérleti patkányokon zajlott, amelyeket úgy tenyésztettek, hogy kevesebbet mozogjanak, mint átlagos társaik. A patkányok egy részének eltávolították a petefészkeit, hogy minél inkább a menopauza időszakára hasonlítson szervezetük működése. Az egyik csoport patkány kukorica-, a másik szójaalapú étrenden élt. A szójában gazdag étrenden élő, petefészek-eltávolításon átesett patkányok sokkal egészségesebb csontsűrűséggel rendelkeztek, mint a kukoricaalapú étrenden alapuló társaik. A legnagyobb változást azokon az állatokon figyelték meg, amelyeken a menopauza tüneteit modellezték, de a fiatalabb állatokon is látszott a javulás. A szójafogyasztás ráadásul az anyagcseréjükre is pozitív hatással volt.

Victoria J. Vieira-Potter, a kutatás egyik vezetője szerint az eredmények arra engednek következtetni, hogy ha nem is kell minden menopauzán átesett nőnek áttérnie a szójában gazdag ázsiai étrendre, a rendszeres, havi 1-2 alkalommal való szójafogyasztás (pl. hús-, halételek helyett) pozitív hatással lehet a csontok egészségének megőrzésére. Természetesen a vizsgálatok eredményeit szükséges embereken is vizsgálni, annak érdekében, hogy a szójafogyasztás pozitív hatása valóban bizonyított legyen.

Ezek a cikkek is érdekelhetnek:

via Sciencedaily.com

címlapfotó: 123rf

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!