Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Pótold a cukrot cukoralkoholokkal!

Az édes íz szeretete születésünktől fogva jellemző ránk, vannak azonban olyan élethelyzetek, amikor jobb, ha lemondunk a cukorról. Nézzük, mivel pótolhatjuk!

A cukor, bármilyen formában is kerüljön az asztalra – kristálycukor, porcukor, barna cukor stb. – az egyszerű szénhidrátok csoportjába tartozik, gyorsan emeli a vércukorszintet, így nem ajánlott alapanyag testsúlycsökkentés idején, illetve a cukorbeteg-étrendben sem. Köztudott, hogy ma már számos élelmiszer, félkész- és késztermék tartalmaz ún. „rejtett” cukrot, amely túlzott bevitele hozzájárul a túlsúly kialakulásához vagy a fogak szuvasodásához.

Ha csökkenteni szeretnénk a bevitt cukor mennyiségét ételeinkben, de nem szeretnénk lemondani az édes ízről, ma már több olyan alapanyag is elérhető a piacon, amivel édesíthetjük ételeinket. Ezek egyik csoportja a cukoralkoholok néven ismert vegyületeké.

Egyre népszerűbb hazánkban is az – ugyan már több mint 150 éve felfedezett – erythritol (eritrit néven is találkozhatunk vele). Számos előnyei közé tartozik, hogy míg édesítőereje 60-70%-a a cukorénak, gyakorlatilag nullkalóriás, azaz nem növeli a vele készített ételek energiatartalmát, sem a vércukorszintet, és nincs káros hatással a fogzománcra. Hazánkban a cukorhoz hasonló kristályos formában kapható, de megtalálhatjuk édesítőszerek alkotórészeként is. A termék jellegéből fakadóan a cukor mennyiségi pótlására is alkalmas. Más cukoralkoholoktól megkülönbözteti az a tulajdonsága is, hogy nem okoz hasmenést.

Szintén népszerű cukorpótló a xylitol is, amelyet leginkább xilit ill. nyírfacukor néven ismerhetünk. Szemben az erythritollal nem nullkalóriás, 100 g energiatartalma 240 kcal. A cukortól eltérő felszívódási mechanizmusának köszönhetően glikémiás indexe alacsony, ugyanakkor hasmenést okozhat, így fokozatosan vezessük be az étrendünkbe. A xilit is alkalmas például a süteményeknél a cukor mennyiségi pótlására.

Kevésbé elterjed még a maltitol, amely a xilithez hasonló tulajdonságokkal rendelkezik, jellemzően édesítőszerek összetevőjeként találkozhatunk vele.

Érdemes kipróbálni kedvenc sütijeinket xilittel vagy eritrittel is, de legyünk tisztában azzal, hogy a cukoralkoholok használata önmagában nem vezet fogyáshoz, nem biztosítja a betegségünkhöz kapcsolódó kiegyensúlyozott étrendet, és nem tesz minket egészségesebbé.

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!