Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Szereted a sonkákat? 4+1 tipp, hogy mire figyelj a termékcímke olvasásakor

Sonka és sonka között is van különbség - nézzük meg, mire érdemes figyelni a választásnál. (X)

Reggelire szendvicsbe, ebédre a tésztához vagy levesbetétnek, vacsorára a melegszendvicsünkbe vagy a salátánkba – számos alkalom van, amikor étkezéseink során sonkaféléket fogyasztunk. De hogyan válasszunk a kínálatból, mire figyeljünk az egyes termékeknél?

Alapjaiban határozza meg a csemegepultnál a választásunkat, hogy milyen ételhez szeretnénk felhasználni az adott sonkafélét. Szerencsére akár frissen, akár sütve is sokféle ételbe felhasználhatjuk: mehetnek szendvicseinkbe, enyhén pirítva levesbetétnek vagy főzelékfeltétnek, illetve salátáinknak, tésztaételeinknek is jó kiegészítői lehetnek, a reggeli tojásételek felturbózásáról már nem is beszélve.

De mire érdemes még ezen kívül figyelni a választásnál, milyen információkat böngésszünk át a termékcímkén?

1. Miből van több benne: fehérjéből vagy zsírból?

A sonkatermékek jellemzően nem vagy csak nagyon kevés szénhidrátot tartalmaznak, meghatározó tápanyagaik a – teljes értékű – fehérjék és a – jellemzően telítetlen zsírsavakból álló – zsírok. Tápanyagtartalmuk szerint sorba rendezhetőek az egyes sonkafélék magas fehérje- és alacsony zsírtartalmúak a sovány sonkák, pl. baromfi-, karaj-, magasabb zsírtartalmúak pedig a zsírral jobban átszőtt termékek, pl. gép-,  prágai-, feketeerdő- stb. Ha az étel típusa mellett fontos az egészségünk is, akkor a nagyobb hangsúlyt az alacsonyabb zsírtartalmú termékekre érdemes fektetni.

2. Ha számít a kalória

Ha egészségünk vagy épp fogyókúránk szempontjából fontos számunkra az ételeink energiatartalma, akkor is a fenti bekezdésben foglaltak lesznek az irányadóak. Jellemzően az alacsony zsírtartalmú termékek kalóriatartalma alacsonyabb, így jobban beilleszthetőek az egészséges, kiegyensúlyozott étrendbe.

3. Ha az allergénekre is figyelni kell

Az élelmiszeriparban a sonkák gyártása során különféle adalékanyagokat használnak. A gyártók kötelesek ma már megkülönböztetve feltüntetni az allergéneket az összetevők között, így ha táplálékallergiával vagyunk vagy -intoleranciával élünk, akkor mindig nagyon alaposan olvassuk el az összetevőlistát, hiszen egyes termékek tartalmazhat pl. tejszármazékot vagy akár szennyeződhetnek gluténnel is.

4. Van-e benne cukor?

Akármilyen meglepően is hangzik, a sonkafélék is tartalmazhatnak valamilyen formában cukrot. Ez nagyon gyakran „dextróz” néven fut, ezért laikusok számára nem biztos, hogy elsőre feltűnik. Ugyanakkor ettől a cukortartalomtól nem kell kétségbeesni, jellemzően nem tartalmaznak ezek a termékek annyit, hogy akár az egészséges étrendi, akár a fogyókúrás céljaink elérését akadályozzák.

+1. Ha fontos a fenntarthatóság

Ma már szerencsére vannak olyan élelmiszergyártók, amelyek odafigyelnek arra, hogy termékeik a fenntarthatósági elveknek is megfeleljenek. Ha ezek számunkra is fontosak, akkor keressük azokat a sonkaféléket, amelyek megbízható magyar gazdaságban gondosan nevelt, antibiotikum-mentes takarmánnyal etetett sertésből készültek. Ezekre a jellemzőkre vonatkozóan az információt a termék csomagolásán találjuk meg .

Ha egészségesen szeretnénk étkezni biztosan nem kell lemondanunk a sonkafélékről, de a fentieket érdemes szem előtt tartani egészségünk érdekében.

Válassz tudatosan, keress termékeket a Herz kínálatában itt!

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!