Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Vacsora egy főre, kezdőknek: így egyél és főzz úgy, hogy nem rendelsz minden nap

Egyedül élsz, és a karantén ideje alatt inkább rendelsz, mint hogy főzz? Nem akarod, hogy a maradék kukába menjen, de nem tudod, mik a jó arányok? Segítünk!  

A főzés az egyik legjobb kikapcsolódás tud lenni bezártság idején, sokan azonban nem szívesen vesszük rá magunkat, főleg akkor, ha egyedül élünk. Bevallom, én is inkább akkor szeretek főzni, ha mások is tudnak enni a főztömből, egyszerűen jól esik, ha elismerik a munkám és a bele fektetett energiát. Egyedül viszont sokan úgy vagyunk vele, hogy „kinek főzzek, nekem aztán jó az instant leves is!” 

Miért nem főzünk magunkra?

Nincs kedvünk órákat a konyhában állni, nem tudjuk, milyen alapanyagból mennyit használjunk ahhoz, hogy ne maradjon a nyakunkon egy csomó maradék, azt mondjuk, nincs időnk most erre. 

Lehet csak abba nem gondoltunk bele eddig, hogy nem csak Wellington-bélszínt és több órán át rotyogó gulyáslevest lehet ám készíteni a konyhában – számtalan egyszerű, gyors és mégis különleges recept létezik, amelyből egy kis odafigyeléssel pont annyi adagot tudunk készíteni, amely el is fogy otthon. Ha ezekre az apróságokra odafigyelünk, többé aligha fogjuk tárcsázni a legközelebbi kiszállítós pizzéria számát! 

Mennyi alapanyagot készítsek elő ahhoz, hogy jól lakjak, és ne rohadjon rám a maradék? 

Nálam mindig ez volt a legfontosabb kérdés. Mindig háromszor annyi rizst és tésztát mérek ki, mint amennyire szükségem lenne igazából, fogalmam sem volt arról, mennyi nyers alapanyag kell, ha csak magamra főzök. 

A konyhai mérleg a legjobb barátunk ebben az esetben, ha nem is pontos értékekkel, de megközelítőleg így számolhatunk egy főre átlagosan, egy alkalommal: 

  • Levesek: ha előétel, 3 dl / fő, főételként 4 – 5 dl / fő 
  • Főzelékek: 2,5 dl / fő
  • Száraztészta: 10 – 15 dkg / fő, vagy egy ökölnyi tészta, ha nincs kedvünk méregetni
  • Rizs, bulgur, kuszkusz, tarhonya nyersen: kb. 10 dkg/ fő egy étkezésre, ezek ugye megnőnek főzéskor, nem kell tehát megijedni, ha elsőre kevésnek tűnik egy marék nyers rizs
  • Szárnyasok (főleg csirke, csontozott): 25 – 35 dkg / fő (filézett csirkemellnél én például egy felet szánnék egy kiadós, egyszemélyes vacsorára) 
  • Egyéb húsok: csont nélkül 12 – 20 dkg / fő, csontosan 18 – 25 dkg / fő
  • Burgonya: 20 – 25 dkg / fő
  • Zöldségköretek: 15 – 20 dkg / fő

A fagyasztó és a spájz (vagy egy spájznak fenntartott szekrény) aranyat ér! 

Ugyanis rengeteg étel lefagyasztható, így máris nem kell félned, hogy a kukában végzi a maradék. Hogy ha nem olyan sok a megmaradt étel, hogy elég legyen még egy főre, építsd be a következő napi menüdbe (erről még később beszélünk)! Egy jó zöldség- vagy húsleves akár hetek múlva is kitűnő alaplé lehet, ha időben lefagyasztod, a különböző mártások és pörköltek pedig akár magukban is helyt állnak egy-két hét múlva. A lényeg, hogy ami nem fogy el, az dátummal megcímkézve minél hamarabb menjen a jégre. Tejtermékkel dúsított ételeket viszont inkább ne fagyassz.

Nekem itthon ugyan nincsen spájzom, az egyik konyhai szekrényben viszont csak száraz alapanyagokat és konzerveket tárolok, ezekből is általában egy alapszett az, amire szerintem megéri beruházni: 

Spagettitészta és fodros kocka vagy szarvacska jó, ha van egy csomaggal, ugyanígy egy csomag levesbe való is mindig van itthon a biztonság kedvéért. Egy csomag rizs, bulgur vagy kuszkusz (felbontás után gondosan lecsipeszelve), egy konzerv bab, borsó, tonhal, egy-két konzerv vagy kisebb üveg paradicsomszósz, néhány csomag szárított fűszer az ízlésednek megfelelően, és szinte mindened megvan ahhoz, hogy egy-két hétig jobbnál jobb kajákat készíts otthon magadnak. 

Sose tervezel előre? Most kipróbálhatnád!

Én tényleg soha nem terveztem nagyon előre, ha ételekről volt szó, a mostani koronavírusos-karanténos helyzet viszont rávett, hogy a bevásárlólista írásakor a következő heti menüt is tervezzem meg. Nem nagyon, csak egy kicsit. 

A heti menütervezés sokban segíthet, például nem kell naponta egy órát receptek után kutatnod munka után, olcsóbban kijössz a bevásárlásnál, ráadásul tudsz előre gondolkodni a maradékokkal kapcsolatban is. Mégis sok lett a megfőzött rizs? Legyen belőle másnap valami finom rakottas, ázsiai pirított tészta vagy gusztusos, mediterrán arancini! Egy adag pörkölt másnap simán bedolgozható egy jó rizses húsba, pár deci megmaradt zöldség- vagy húsleves jól jön egy finom rizottóhoz, a maradék hús pedig passzolhat egy jó tejszínes vagy paradicsomos tésztára. Mi minden héten segítünk abban, hogy könnyű legyen a heti menü megtervezése, egy kis utánajárást és rutint követően pedig már a te agyad is egyből tudni fogja, hogyan érdemes az étellel előre tervezni! 

Mindig csekkold a receptet!

A legtöbb recept legalább kettő, de sokszor négy emberre méri az alapanyagokat. Főzés és sütés előtt mindenképpen érdemes megnézned, hány főre szól az adott recept, így egy kis fejszámolással biztos, hogy nem fogsz túl sokat készíteni az adott ételből. 

A legfontosabb: legyen öröm a főzés! 

Egyedül főzni valóban nem mindig akkora élmény, néhány egyszerű hangulatjavító hozzávalóval azonban sokkal jobb időtöltés lesz, mint elsőre gondolnád. Hallgass zenét, akár olyanokat is, amelyeket direkt főzés mellé ajánlanak (a Nosalty Spotify oldalán számos szuper lejátszási listát gyűjtöttünk neked össze), tölts magadnak egy pohár bort (hiszen az úgy is jól jöhet egy csomó étel ízesítőjeként), és ne félj attól, ha az első pár alkalommal valóságos harctér lesz a konyhából. Senki nem fog miatta leszidni, senki nem fog beleszólni mit és hogyan csinálsz, az idő is gyorsabban és szórakoztatóbban fog eltelni, mintha az ételfutár megérkezését várnád farkaséhesen a foteledben kuporodva. 

Ez is érdekelhet: 

via thekitchn, gimmesomeoven, maradeknelkul.hu címlap: Universal Pictures

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!