Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

A vashiány nem tréfadolog! 6+1 élethelyzet, amikor különösen oda kell figyelni!

A megfelelő vasbevitel kulcsfontosságú egészségünk érdekében, de vannak olyan helyzetek az életünk során, amikor a szokásosnál több vasra van szükségünk. (x)

Azzal nagy valószínűséggel mindannyian tisztában vagyunk, hogy a megfelelő vasbevitel kulcsfontosságú az egészségünk megőrzése érdekében, elsődlegesen a vérképzésben van szerepe. A megfelelően összeállított, kiegyensúlyozott, változatos étrenddel biztosíthatjuk napi vasszükségletünket, de vannak olyan élethelyzetek, állapotok, amikor fokozott vasbevitelre van szükség. 

Különleges élethelyzetek, amikor fokozott vasbevitelre van szükség

  • Gyermekek esetében a test, a szervek megfelelő fejlődése érdekében kulcsfontosságú a vasbevitel. Az ő esetükben elsősorban arra kell ügyelni, hogy kiegyensúlyozott, változatos legyen az étrendjük, tartalmazzon húst, halat, leveles zöldségeket, teljes kiőrlésű gabonatermékeket. Mivel a gyermekek hajlamosabbak a „válogatósságra”, illetve sajnos egyre jellemzőbb, hogy étrendjüket dominálják az édes illetve értékes tápanyagokban szegény ételek, ezért az ő esetükben különösen oda kell figyelni a megfelelő vasbevitelre.
  • A várandós nők szervezetében a várandósság során jelentősen nő a keringő vér mennyisége, illetve a magzat vérképzéséhez szükséges vasat is az anyai szervezetnek kell biztosítania, így jelentősen megnő a vasszükséglet.
  • A csecsemőjüket anyatejjel tápláló nők vasszükséglete is magasabb, hiszen a gyermek szervezetének szükséges vasat is az anyatejen keresztül kell biztosítani.
  • Menses idején a fokozott vasvesztés miatt nő a nők vasszükséglete.
  • Mindenképpen fokozott vasbevitelre van szükségük a felszívódási zavarokkal élőknek, hiszen az ő esetükben a nem megfelelő bélműködés miatt tápanyaghiányos állapotok jelentkeznek. Ezek lehetnek krónikus állapotok, pl. Crohn-betegség esetén, de lehetnek „ideiglenes” állapotok is, pl. a laktózintolerancia, cöliákia, tejfehérje-allergia diagnózisát követően, amíg a betegség során tönkrement bélflóra egészsége újra helyreáll.
  • Fokozottan oda kell figyelniük a megfelelő vasbevitelre a vegetáriánus, vegán étrenden élőknek, hiszen az ő étrendjükből a jól felszívódó, magas vastartalmú állati eredetű nyersanyagok hiányoznak.
  • Idős korban is romolhat a belek egészsége és így a felszívódási folyamatok is zavart szenvedhetnek, illetve idős emberek esetén gyakori, hogy étrendjük nem elég változatos, illetve, hogy tartós étvágytalanság lép fel.

A vashiány tünetei

A vashiány látványos tünetei a sápadt arc, a nagyobb mennyiségű hajhullás, fáradékonyság, gyengeségérzet, rosszabb teljesítőképesség, szédülés, akár ájulás is. Hasonló tünetek esetén érdemes felkeresni a háziorvost és vérvétel segítségével kideríteni, hogy állhat-e a hátterükben vashiány.

Milyen ételek szerepeljenek a tányérunkon a megfelelő vasbevitel érdekében?

1. Állati eredetű alapanyagok:

  • Vörös és fehér húsok, halak – fogyasszuk ezeket napi rendszerességgel
  • Belsőségek közül a májnak van jelentős vastartalma – ezt hetente fogyasszuk

2. Növényi eredetű alapanyagok:

  • teljes kiőrlésű gabonafélék
  • hüvelyesek,
  • olajos magvak, diófélék,
  • egyes bogyós gyümölcsök.

3. Magas vastartalmú, speciális, funkcionális élelmiszerek.

Az állati eredetű alapanyagokban jelen lévő vas felszívódása hatékonyabb a növényi alapanyagokban lévő vasnál, ezért, ha nem vagyunk vegetáriánusok, akkor helyezzünk hangsúlyt a húsfogyasztásra. 

Javíthatjuk a nyersanyagokban található vas felszívódását, ha egyidejűleg C-vitamint is fogyasztunk – pl. gyümölcsöt eszünk a diófélékkel együtt.

Diagnosztizált vashiány esetén természetesen a kezelés mindig orvosi felügyelet mellett zajlik, és része lehet a gyógyszeres vaspótlás is. Tünetek esetén mindenképpen forduljunk a háziorvoshoz!

Szólj hozzá!

Hozzászólások

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Még nem érkezett hozzászólás. Legyél te az első!