Értesíthetünk a legfrissebb témákról?

oké!

Rácponty Iofiel konyhájából

120 perc / előkészület: 30 perc sütés: 90 perc
receptkönyvben hozzászólások (2)
jegyzet hozzáadása,
törlése, szerkesztése

story

Visszaemlékezve ez volt az első „kreatív” receptem, amit valaha készítettem. Még középiskolás voltam, amikor a szomszédban lakó nagy horgász, Pista bácsitól egy szép pontyot kaptunk ajándékba. Az otthon fellelhető szakácskönyveket átböngészve választásom végül a rácpontyra esett, de sajnáltam a potykát felszeletelni, így egyben sütöttem. Persze, Pista bácsiékat is meghívtuk vacsorára, nekik is ízlett, amit abból is sejtettem, hogy megszaporodtak az ajándékba hozott pontyok. Így alkalmam nyílt a recept tökéletesítésére.:-)

Az iskolás évek múltával sokáig nem készítettem rácpontyot, de aki a Tisza mentén él, nagy valószínűséggel találkozik horgászokkal. Nem történt ez másként, egy kollégám, Zsolti szenvedélyes horgász, és ponty is gyakran akad a horgára. Egy kávézás közben éppen hétvégi zsákmányával büszkélkedett, amikor eszembe jutott, hogy milyen jó lenne megint rácpontyot készíteni. Szerencsére Zsolti kapható volt a projektre, így egy szép kis pontyocska landolt a hűtőmben pár nap múlva, amit egy vacsorán el is fogyasztottunk kollégákkal.

A képen látható darab szintén Zsolti zsákmánya, kicsit nagyobbacska volt a maga három kilójával. Szerencsére volt elég nagy tepsi.:-) A sütési időt ilyenkor hosszabbra kell hagyni egy 3 kilós halnál 2,5-3 órát lehet számolni.

Ez a recept csak „vad” pontyból sikerül igazán jól, a zsíros „halastavi” egyedekből nem. A hal ugyanis nem lesz ropogós, inkább párolódik, mint sül. A halas tavakban tenyésztett pontyok hasi részen zsír halmozódik fel, amit - én legalábbis - nagyon nem szeretek. A horgászvizekből fogott pontyok sokkal ízesebbek és soványabbak, megéri a fáradtságot, hogy ilyet szerezzünk be.

hozzávalók / 4 adag

A halhoz

A tetejére

ajánlat

"Átkozott a hal a harmadik vízben." - ahogy a régi mondás tartja, ezért száraz, könnyű fehérbort javasolnék a fogáshoz, pl. Cserszegi fűszerest vagy Furmintot.

Szólj hozzá!

elkészítés

1. A krumplit héjában „félkeményre” főzzük, megtisztítjuk, és fél centi vastag karikákra vágjuk. Felkarikázzuk a hagymát, paprikát és a paradicsomot. A fokhagymát hosszában felszeleteljük, a kisebb gerezdeket 4, a nagyobbakat 6 darabra.
  2. Amíg a krumpli fő, előkészítjük a halat: a megtisztított, egészben hagyott pontyot beirdaljuk kb. 2-3 cm távolságra egymástól.
  3. Kívül-belül bedörzsöljük sóval és borssal a halat, a beirdalt résekbe is nyomkodunk egy kevés fűszert.
  4. A szalonnát felszeleteljük: 2 szeletet vastagabbra hagyunk, ezeket fel is kockázzuk akkorára, hogy a halon vágott résekre beférjenek. A többi szeletet vékonyra szeljük, kb. 10-12 szelet maradjon.
  5. A halat megtűzdeljük a fokhagymával és a szalonnával.
  6. Egy akkora tepsibe, amibe belefér a hal, lefektetünk 6 szelet szalonnát, nem baj, ha nem fedi be teljesen az alját.
  7. A tepsibe lerakunk egy réteg krumplit, enyhén sózzuk.
  8. A halat hasára fordítva, beállítjuk a tepsibe, mintha még úszna, és körberakjuk hagyma szeletekkel.
  9. Néhány szelet kivételével a többi hagymát elrendezzük a krumplit tetején, majd jön a maradék krumpli, erre a hagyma, paprika és legfelülre paradicsom kerül, ízlés szerint sózzuk.
  10. A halat beborítjuk a megmaradt szalonna szeletekkel.
  11. Fóliával letakarjuk, és forró sütőbe tesszük fél órára.
  12. Ezután eltávolítjuk a fóliát, és tovább sütjük újabb fél órát. Nem kell locsolgatni, a szalonna megakadályozza, hogy kiszáradjon.
  13. A második fél órás sütés után leszedjük a hal tetejéről a szalonnát (én a tepsi egyik sarkában szoktam halmozni, mert a ropogós darabkáknak nagy sikere van). A sóval és csipetnyi paprikával kikevert tejfölt egyenletesen elosztjuk a hal és a köret tetején. Ízlés szerint reszelt sajttal is megszórhatjuk.
  14. Újabb fél óra alatt pirosra sütjük, és forrón tálaljuk.
  • sütési hőfok: 200°C
  • sütési mód: alul-felül sütés
  • elkészítettem: 15 alkalommal

szezon: bármikor
kategória: halételek
nehézség: közepes
költség egy főre: megfizethető receptek
szakács elkészítette: család kedvence receptek
mikor: ebéd, vacsora
kalória: magas
adag: 4 főre
elkészítési idő: 60-120 perc
diéta: tojásmentes
fogás: főétel
alkalom: vasárnapi ebéd

egyéb elnevezések

csőben sült ponty, sült ponty tejföllel leöntve, sajtos-tejfölös ponty

Hozzászólások (2)

A komment maximális hossza nem lehet több, mint 3969 karakter!

Zebrabara
Zebrabara Sat, 2014-06-07 15:05

Tökéletes lett és gyönyörű! A gyerekek miatt kihagytam a borsos bedörzsölést, cserébe a tejföl tetejére citromborsos kecskesajt-darabkák kerültek.
És a ropogós szalonnacsíkok valóban megkoronázzák a mutatványt.
Köszönet a receptért, visszatérő vendég lesz nálunk.

Iofiel
Iofiel / Iofiel Mon, 2014-06-16 21:37

Örülök, hogy ízlett! :) Citromborsos kecskesajt? Már a neve is jól hangzik, isteni lehetett!